Redactie Suryamedia
Het Hindustaanse festival in het Haagse Zuiderpark had dit jaar op zaterdagavond een speciale bijeenkomst dat door het evenementenbureau Taj Events van Aniel Kienno en Monique Badloe werd georganiseerd. De netwerkbijeenkomst had plaats in de chique ingerichte vip-tent. Volgens Kienno was dit nodig. "Er moet op de Milan een mooie mogelijkheid zijn om te kunnen netwerken. Daar is het toch een Milan voor? Hier ontmoeten mensen elkaar, maar ze kunnen er ook zaken doen. Wat wil je nog meer dan dat doen in een relaxte prachtig aangeklede setting."
Tijdens deze zaterdagavond presenteerden verschillende organisaties zich aan een select gezelschap van andere Hindustaanse en Indiase entrepreneurs en non-profitclubs, zoals de nieuwe Indiase organisatoren van de Miss India Netherlands (voorheen Miss India Holland). Volgend jaar februari is de internationale verkiezing van de Miss India Worldwide in Suriname.
De eerste presentatie kwam van de stichting Organisatie voor Hindoe Media (OHM) met directeur Chander Mathura die vertelde over wat de enige landelijke publieke hindoeomroep nu doet over de toekomst van de kleine levensbeschouwelijke omroep in Nederland.
Na OHM was de Holland India Business Association (HIBA) aan de beurt. Chan Bhoendie, een van de initiatiefnemers, vertelde over hoe Hindustaanse ondernemers in Nederland en met name in de regio Haaglanden ‘India' naar Nederland kunnen halen. Het werd een verhaal over ondernemerschap, samenwerking en investeringen.
Als laatste kwam het Hindoe Studenten Forum Nederland (HSFN) aan bod. Voorzitter Sandya Rangai - de eerste vrouwelijke voorzitter van de hindoestudentenvereniging - en Karan Sahadew, die binnen het hoofdbestuur de acquisitie voor zijn rekening neemt, vertelden over wat de vereniging allemaal doet, onder andere de activiteiten in de regio's Den Haag, Amsterdam, Rotterdam en binnenkort ook in Utrecht.
Na het algemene verhaal presenteerden ze het programma van de Sewa Week van dit jaar dat vanaf 22 augustus van start gaat. HSFN organiseert dit jaar voor het vijfde jaar een bijzondere week, waarin vrijwilligerswerk centraal staat. Die week doen studenten en andere betrokkenen vrijwilligerswerk in onder meer verzorgingshuizen, instellingen voor mindervaliden en dak- en thuislozen. De campagne wordt afgetrapt met een sponsorloop in Den Haag en wordt afgesloten met een benefietavond in Rotterdam. Het geld dat deze week wordt binnengehaald komt ten goede van het goede doel dit jaar: Sapna Foundation van Janice Aliar, voor een gezondheidskliniek - vooral gericht op vrouwen en kinderen - in India. Meer informatie over de Sewa Week is te vinden op de website van Sewaweek.
De vip-tent op de Milan was niet zomaar voor iedereen toegankelijk. Het was op uitnodiging of door 35 euro te betalen. Wat dat laatste betreft hadden de organisatoren vast op meer aanloop gehoopt. Maar daarop zei Kienno van Taj Events: "Het is de eerste keer, mensen moeten er nog aan wennen. Ik ben ervan overtuigd dat het de volgende jaren nog beter zal gaan".