Abhisek Lahiri zoekt naar verbinding tussen de snaren van de sarod, het instrument dat hij bespeelt, en de menselijke stem. Indiase klassieke muziek heeft zich ontwikkeld vanuit zang, waarbij andere solo-instrumenten altijd uitgaan van de expressie en de frasering van de stem. Dit concert opent met een instrumentaal gedeelte, met sarod en tabla, gevolgd
Het is bijna 145 jaar geleden dat er Indiase contractarbeiders met medewerking van de Britse regering naar Paramaribo reisden om op de Surinaamse plantages te werken. Immigranten konden een vijfjarige contractperiode afsluiten en na verloop van het contract besluiten om terug te keren naar India of achter te blijven in Suriname en daar een
Iedere Hindoestaan heeft weleens een Hindoehuwelijk meegemaakt. In de mandap – het tempeltje waarin de huwelijksvoltrekking plaatsheeft – worden tientallen rituelen en tradities onder leiding van een pandit (Hindoepriester) uitgevoerd. Dat niet alleen, er is ook nog een Tilak en Tilwaan en de Bhatwaan, met daaromheen nog vele tradities die ook nog
De vierde editie van Indian History Month staat in het teken van #generatiesingesprek. De generatie Hindostanen uit Nederland gaat in gesprek met de generatie Hindostanen uit Suriname. Hoe zag hun leven er in Suriname vroeger uit? Wat weten zij nog van hun grootouders die uit India kwamen? Wat waren hun toekomstdromen? Het Sarnámihuis nodigt
Doe mee aan een onderzoek naar Baithak Gana muziek. De Baithak Gana stijl heeft zich in de loop van de jaren ontwikkeld en blijft zich verder ontwikkelen. De tijd en de plaats hebben invloeden op de muziek. Baithak Gana liederen in 2017 in Nederland zijn anders dan die van 1965 in Suriname. In een onderzoek in Suriname en Nederland wordt
Page 3 of 5